maandag 25 mei 2009

Fotoboekjes

Wie heeft er al 's een leuk digitaal fotoboekje in elkaar gezet? Ik heb het idee om hier voor een paar mensen een soort herinneringenboekje te maken. Bijvoorbeeld voor het vriendinnetje van Maria en haar moeder, waar ik bevriend mee ben geraakt. Nou, daar heb je wel een sabbatical year voor nodig. Wat een tijdrovend werkje. Eerst met veel moeite de software gedownload, ging hier natuurlijk heel langzaam, toen alle foto's uitzoeken. Vervolgens de foto's in een format plaatsen en teksten erbij zetten. Ik geloof dat ik wel 5x opnieuw ben begonnen. Ik word af en toe zo moe van die digitale fotografie. We hebben inmiddels ruim 5000 foto's op de computer staan. Zonder echt systeem en ook niet goed opgeschoond. Belofte: we houden geen dia-avond.
Voor een fotoboekje voor het personeel had ik al die foto's doorgeploegd op zoek naar leuke shots. Wil ik de selectie gaan exporteren naar de Fotofabriek om een album te maken: map weg. Vroeger kon ik ook wel wanhopig worden van schoenendozen vol foto's, maar in een zwangerschapsverlof was het inplakken een aardig tijdverdrijf. Ik verlang soms naar de tijd dat je gewoon een rolletje wegbracht naar het Kruidvat en een paar dagen later vol verwachting met je strookje in de hand in die enorme laden kon gaan kijken. “Zal ik de envelop hier openmaken of thuis?” “O, wat jammer dat die te donker is.” “Laat ik ze gelijk even in een plastic mapje schuiven, zodat ik ze aan oma kan laten zien.” In ieder geval, ik ben er al dágen omheen aan het draaien en heb nog niets concreet af. En de tijd gaat wel een beetje dringen, vooral als de albummetjes nog uit Nederland moeten komen.

Iets anders: we hebben besloten om ons huis aan te houden, omdat we onze band met Moshi niet willen verbreken. Gaspard blijft verbonden aan het diabetesproject, en daarnaast vinden we het jammer van alle investeringen die we gedaan hebben. Onze huisbaas is al lang blij dat wij blijven huren en we hebben de vrije hand gekregen. Ons plan is om het huis aan te bieden aan mensen die ook een sabbatical willen houden. Of aan mensen die hun proefschrift af willen maken, een boek schrijven, vrijwilligerswerk doen, hun digitale foto's willen reorganiseren, what ever. We hebben al zo vaak gehoord “goh, dat zou ik ook wel willen, maar ........”. Wij kunnen nu een instapklaar huis aanbieden, volledig ingericht, met personeel, auto, internet en kippen. Daarnaast hebben we goede contacten opgebouwd voor het regelen van safari's en bergbeklimmingen, en gaan we een mapje aanleggen met allerlei tips. Want we begrijpen wel dat niet iedereen er zin in heeft om het wiel uit te vinden. Dit land, deze plek, heeft zoveel te bieden. Gaspard heeft een website gemaakt (nog wel onder constructie).