dinsdag 12 augustus 2008

Nog een fiets

We hebben weliswaar al een fiets type Mountainbike Made in the People's Republic of China, en Leo tot jouw en mijn verbazing ik heb er al aardig op gefietst, weinig keuze als je geen auto ter beschikking hebt, hum op de auto kom ik straks nog terug.
Op de fiets dus de heuvel af, Moshi Town in op zoek naar een fiets voor Aline, want een degelijke damesfiets met versnellingen zou wel fijn zijn. Het is verder dan ik dacht, en als ik halverwege bent klinkt het of ik iets verlies, ja er wordt lachend gewezen, een fietsende mzungu is natuurlijk altijd leuk, zeker als de achterreflector van zijn spiksplinternieuwe fiets valt. Ik verdring de associatie met die keer dat ik het Vrijthof opreed met mijn zojuist gerestaureerde MG Midget en al net voorbij de Perroen mijn complete uitlaat vanaf het uitlaatspruitstuk achter die bult in het wegdek daar bleef haken: een reflector stop je namelijk snel in je rugzak, maar een hete uitlaat... Maud zat toen nogal toevallig naast me en als ze zich al geneerde: niets van gemerkt waardoor ik er ook in slaagde het rondje Vrijthof strak grijnzend voor me uitkijkend richting Kapoenstraat te vervolgen, anderhalve meter uitlaat achter uit de kofferbak stekend en een kabaal...
Tot nu toe is het me aardig gelukt om links te fietsen maar nu ik even afgeleid ben kies ik bij het linksafslaan de rechterweghelft, achterop- en tegemoetkomend verkeer tracteren me hiervoor op een toeterconcert en gelukkig loopt het goed af, zoals zo vaak in dit soort situaties. Een tweedehands damesfiets, met versnellingen, is vervolgens snel gevonden, aan het zuidwestelijke einde van de stad. Met twee fietsen vervolgens terug: bij de fietsenzaak staan ze breed lachend te bekijken hoe me dat afgaat maar ik geef geen krimp alhoewel ik natuurlijk weer begin op de verkeerde weghelft.
Ongeveer halverwege de weg terug besluit ik een kop koffie te pakken en een SMS naar Aline te sturen, misschien kan zij naar de stad komen zodat we samen terug op fietsen? Ik heb mijn bericht nog niet verzonden of ik krijg er al een van Aline:
'Waar ben je? XXXA'
''Fiets gekcht aan ndere kant van mshi wel zwaar ftsen met twee ftsen bergop rust nu uit bij coffee shop naast Aleem als je wl kn je kmen met auto dn ftsen w smn'
'Msch ff std in vr grdn smn?'
'OK nu w hbbn td gng zndr d kndrn. Ik drnk nu 1 hrlk cpccino b d cff shp & dnk na ovr d aanschf vn 1 motor (ook t kp b d wnkl aan de overknt) Nou tt zo. Xxx G'
Mijn koffie was op, een laatste SMS van Aline: 'Auto doet t nt, k km lpn'

Solomon heeft inmiddels al een nieuwe accu, hemelbekleding en vloerbedekking in de Donderbus geinstalleerd maar rijden... ho maar.
Jajaja eergisteravond kwam hij blij knallend op drie en een halve cilinder het terrein opgereden, Yes the car is fine now: na twee dagen in de garage waarbij de motor is in- en uitgebouwd, compressie gemeten, distributie gesteld (hmmm...) afijn alles nagekeken, alles tiptop op natuurlijk de plastic jerrycan + slangetje in de achterbak na welke bij gebrek aan een brandstofmeter de benzinetank vervangt. Een krijtstreepje, laat staan stroboscoop is niet echt nodig bij zo'n Kevermotor, ontsteking wordt hier gesteld op het gehoor.
Nu heeft hij bedacht dat een electronische ontsteking het probleem zou moeten oplossen. Daar hij automonteur is met enige ervaring wil ik hem niet voor het hoofd stoten, en hoewel ik me realiseer dat zo'n project zonder einde een fijne melkkoe voor ons kan worden stem ik in. Het vooruitzicht dat hij morgen een hypermoderne thyristor-ontsteking in zijn busje gaat zetten laat Solomon's ogen glanzen. Van Donderbus naar Schicht.
Een leven zonder auto, internetaansluiting of TV. Het bevalt prima tot nu toe, dan mag er best een electronische ontsteking in zo'n meer dan 40 jaar oud wrak komen. Of er iets te ontsteken valt zullen we moeten afwachten.