donderdag 21 augustus 2008

Van alles

Vanmorgen heeft Gaspard Maria van school moeten halen omdat ze niet lekker was. Waarschijnlijk een geval van oververmoeidheid. De meiden hebben een beetje moeite met slapen. Anna en Maria slapen samen in een bed, en vooral vannacht was het mis. Er was een muggenprobleem en ook al zitten ze buiten de klamboe, je hoort ze toch. Daarbij het geblaf van de honden in de wijk, en dan moet je ook nog aan allerlei enge monsters denken!
De meiden hebben het naar hun zin op school, maar we kunnen merken dat het veel van ze vergt. Vooral het alles in het engels moeten doen, maakt het zwaar. Maria zit nu lekker op de bank onder een dekentje Tom en Jerry te kijken op de laptop. Voor de vorm heeft ze buikpijn, maar toch ook wel honger..... Misschien een sliertensoepje, mam?
Binnenkort gaat het waarschijnlijk lukken om thuis internet te krijgen. We zijn er wel aan toe, want het internetcafe is ook niet alles. Gistermorgen was er geen verbinding, waarschijnlijk omdat de beheerster steeds films aan het downloaden is. Gistermiddag ging ik er even heen om te kijken of ik op de computer kon, lag ze op een salontafeltje onder een handdoek te slapen. Het zag er erg komisch uit, want ze is niet 1 van de slanksten. Ik kon op internet, was de enige klant, maar het was erg lawaaiig in de zaak. Links van me stond een mediaplayer steeds hetzelfde afrikaanse liedje af te spelen en aan de rechterkant ging mevrouw uit verveling nog maar wat muziek downloaden en luid afspelen. En ondertussen duurt het voor mij dan ongeveer 2 minuten om een andere webpagina te openen. Het is een goede oefening in niet-ergeren-kunde.
De nieuwe gordijnen zijn geleverd. Als Kruit Wonen dit zou zien......Maar we zien de humor er wel weer van in. Het printje is een beetje kinderachtig, hutjes en afrikaanse krijgers, maar dat krijg je als je er niet teveel geld aan wil uitgeven. Dan hebben ze niet gehoord van plooien, dus als ze dicht zijn hangen er gewoon lappen voor de ramen. In de woonkamer zijn 4 ramen, en van alle vier is de lengte van de gordijnen verschillend. Bij de 2 grotere ramen hebben ze maar 3 lappen gemaakt i.p.v. 2 want anders kwamen ze niet aan de breedte. Toch ziet het er een stuk gezelliger uit.
De verblijfsvergunningen zijn we aan 't regelen via de school. Allemaal moeilijk, moeilijk, maar als we de jongens van de Immigration Office een beetje tegemoet kunnen komen, gaat het wel lukken......Mijn eerste ervaring met corruptie, kosten 200 dollar. En het leuke is dat er een bordje hangt in de Immigration Office met This is a Corruption-Free Zone. Ik denk dat Free-Corruption Zone de lading beter dekt. Ik vind het grappig om te merken wat het met mijzelf doet. Aan de ene kant berusting: we moeten nu eenmaal zo'n vergunning hebben, en dat is blijkbaar zoals het gaat. Aan de andere kant boosheid dat die loketjongens, die het toch al beter hebben dan de gemiddelde tanzaniaan, zo misbruik maken van hun positie. Dus ik zei tegen Gaspard, als we de vergunning eenmaal hebben gaan we dit bij de "Autoriteiten aan de Kaak Stellen". Gelukkig is Gaspard wat minder Don Quichotterig dan ik, volgens hem kunnen ze, als je lastig doet, de vergunning gewoon weer intrekken en je per kerende post op het vliegtuig zetten met je grote mond. Oke, oke, acceptatie.