dinsdag 12 augustus 2008

Power Cut

Vanochtend om 6 uur ging Aline's telefoon. Aline had deze als wekker ingesteld, dus voor de zekerheid (Aline en techniek....) had ik mijn telefoon dezelfde opdracht gegeven. Van mijn telefoon is niets vernomen. Pas toen we al enige minuten wakker waren drong het tot ons door dat het nog erg donker was: niet alleen was de zon er nog niet maar ook de buitenverlichting, welke 's nachts brandt als soort veiligheid, was uit. 'Aha' schoot door me heen, 'Power Cut!'. Enige zelfvoldaanheid bij deze constatering kon me niet ontzegd worden, want dat hoort toch bij Afrika? Tot mijn heimelijke teleurstelling is in de twee weken die we nu hier zijn de stroom niet een enkele keer serieus uitgevallen.
Waar bleven nu de ervaringen voor de meisjes: ervaringen als drukken op een lichtknop zonder dat er iets gebeurt, draaien aan een kraan zonder dat er water uitkomt (of hooguit een bruin drabje), kakkerlakken zo groot als je duim (eentje maar tot nu toe), poepen en plassen door een gat in de grond, met, al naar gelang de gevuldheid van de latrine, na langere (pas aangelegd) of kortere (al aardig vol en dus al heel erg stinkend) dan wel zeer korte (bijna vol, waarschijnlijk al oud en er dreigt dus gevaar voor instorten...snel weg!) tijd het 'pletsj' van de drol welke zich tussen zijn soortgenoten vleit. En: hier zijn we op voorbereid! Weliswaar duurt het even voordat we de zaklantaarns vinden, maar met twee laptops waar Firefox op wordt opgestart (Webpage not found... dus een flink wit vlak) is de keuken aardig uitgelicht. De boterhammen worden gesmeerd, rugzakken klaargemaakt voor de eerste schooldag, het begint langzaam te schemeren en ik denk erover me alsnog maar te gaan scheren wanneer er op de keukendeur wordt geklopt:
'Hodi!'
'Karibu Solomon, habari za asubuhi?'
'Mzuri, asante sana, but eh I want to show you something concerning the lights'.
'Ah yes Solomon, thank you, we don't mind the power cut, we are prepared'
'Ehmm well, actually it's the earth trip switch, happens sometime, I'll show you'

Ja, de aardlekschakelaar, dat hadden we natuurlijk ook kunnen bedenken.